Alla inlägg den 5 augusti 2012

Av Britta Hammarström - 5 augusti 2012 19:08

Grep mig an "malvsaneringen" på förmiddagen - klippte först ner dem - det blev ju en del....


Gav mig så på att gräva upp rötterna - som verkade vara på god väg till Kina....


 


Klippet åkte långt ut på fältet, rötterna la jag i hundmatsäck, fick åka i soptunnan.

Funderar på att gå ut och spraya Round-Up på klippet, vi får se....


Möblerade om i kvarvarande rabatt. Magnolian som planterats i mitten (i maj)  är nog själaglad för det nya utrymmet, även om jag klippt bort massor med malva  runt den. Flyttade så ett par växter som stått lite i skymundan, nu kan hortensiorna i den lilla rabatten ta över helt och hållet - vassego!

Enligt min enkla mening blev det riktigt bra - men det där med planering av trädgård är ju inte min starka sida (jobbar på det). Som t ex att plantera det ena magnoliaträdet där det står nu - tänkte förstås inte på att både malva och flox skulle växa sig så höga....

Fast i år har de verkligen slagit rekord i storlek! Man lär sig, man lär sig....


Inget regn på hela dagen!!!!

Hippie tyckte att det var varmt - skönt att krypa in i häcken.


 


Efter trädgårdsjobbet kände jag att jag måste räta ut kroppen en halvtimme - jaha! Skulle ju bädda rent!

Men!!! Älskade små vänner - det GÅR INTE att bädda med tre västgötar i sängen - tänk att det är så himla kul när jag ska bädda....


 


GÅ NER! Stina och Skrållan hoppade ner....

 


...men "obändiga Bitte" höll sig kvar i det längsta - till slut dröp hon också.


 



Vännerna fick mat, jag tog en snabbfika  och så slängde vi oss alla fem i bingen och sov som stockar i en halvtimme.

Därefter blev det färd till Rasta och 45 min. prommis i skogen. Nu är det middediddediddagsdags!



Från gårdagens besök på Helgö.

Härligt för lilla "krokodil-Peggy" att ha en snäll och tålmodig tant Gamma ätt härjaa med....

 








Av Britta Hammarström - 5 augusti 2012 10:14

...vårt dagliga regn   

Och visst kom det - i går eftermiddag - störtskur!


 


Hann kantklippa en del innan och både lägga och gå ett blodspår med Hippie, gå prommis i skogen och fika hos Bettan och Olle innan - så det så - pilutta dig regnet   


I dag känner jag mig så kaxig att jag tänker hänga ut tvätt! 

Übrigens ska här grävas upp malvor - tyvärr....

Har nu lärt mig att malvan bär rostsjukdomen som drabbar bl a stockrosor. I dag finns inget bra medel att bekämpa rost med, har kollat överallt och får svaret "ta bort och bränn skadade blad", "ta bort malva".

Så kära malvaplantor - ajöss! I år har de förökat sig och blommat mer än någonsin - grande finale..

När de är uppgrävda får jag plocka bort fler angripna blad på stockrosorna och hoppas på det bästa till nästa år. Tänker i alla fall spruta med de (tillåtna)  medel som finns mot svampsjukdomar.

Någon som har fler tips? 


Jag vill ha mina stockrosor   

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards