Direktlänk till inlägg 5 augusti 2012

No more malvor!

Av Britta Hammarström - 5 augusti 2012 19:08

Grep mig an "malvsaneringen" på förmiddagen - klippte först ner dem - det blev ju en del....


Gav mig så på att gräva upp rötterna - som verkade vara på god väg till Kina....


 


Klippet åkte långt ut på fältet, rötterna la jag i hundmatsäck, fick åka i soptunnan.

Funderar på att gå ut och spraya Round-Up på klippet, vi får se....


Möblerade om i kvarvarande rabatt. Magnolian som planterats i mitten (i maj)  är nog själaglad för det nya utrymmet, även om jag klippt bort massor med malva  runt den. Flyttade så ett par växter som stått lite i skymundan, nu kan hortensiorna i den lilla rabatten ta över helt och hållet - vassego!

Enligt min enkla mening blev det riktigt bra - men det där med planering av trädgård är ju inte min starka sida (jobbar på det). Som t ex att plantera det ena magnoliaträdet där det står nu - tänkte förstås inte på att både malva och flox skulle växa sig så höga....

Fast i år har de verkligen slagit rekord i storlek! Man lär sig, man lär sig....


Inget regn på hela dagen!!!!

Hippie tyckte att det var varmt - skönt att krypa in i häcken.


 


Efter trädgårdsjobbet kände jag att jag måste räta ut kroppen en halvtimme - jaha! Skulle ju bädda rent!

Men!!! Älskade små vänner - det GÅR INTE att bädda med tre västgötar i sängen - tänk att det är så himla kul när jag ska bädda....


 


GÅ NER! Stina och Skrållan hoppade ner....

 


...men "obändiga Bitte" höll sig kvar i det längsta - till slut dröp hon också.


 



Vännerna fick mat, jag tog en snabbfika  och så slängde vi oss alla fem i bingen och sov som stockar i en halvtimme.

Därefter blev det färd till Rasta och 45 min. prommis i skogen. Nu är det middediddediddagsdags!



Från gårdagens besök på Helgö.

Härligt för lilla "krokodil-Peggy" att ha en snäll och tålmodig tant Gamma ätt härjaa med....

 








 
 
Ingen bild

Duritzan

5 augusti 2012 22:39

Det är inte mycket mening att öda RoundUp på klippet. RU verkar ju genom att gå ner i rötterna och döda växten därifrån. Så om du tänkt använda det hade det varit bättre att inte klippa utan bara RoundUp:a.
Kanske får du spraya på eftersläntrare nästa år...

Britta Hammarström

6 augusti 2012 08:29

Jag funderade först på att RoundUP-a - men var rädd att magnoliaträdet skulle fara illa. Varför jag tänker på RU på klippet är för att hejda frön från att gro.
Kommer säkert att få gräva upp några "uppstickare2 nästa år :0)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards