Direktlänk till inlägg 27 maj 2012

Två fina dagar...

Av Britta Hammarström - 27 maj 2012 18:57

...har jag tillbringat hos Nenya (Oxbergets Hildur) och Birk (Oxbergets Björn Järnsida) med familjer, på Sjöhagen, utanför Skärblacka (som är totalt luktlöst numera). Samma fantastiska väder där som i övriga landet - ett soligt, harmoniskt, vänligt minne att lägga till i minnesbanken  

Om alla familjer fick omfattas av den värme och vänlighet som finns i den här familjen, med förgreningar utåt - tja...då skulle det inte finnas mycket att bråka om i världen.


Birks matte och husse bor i ett hus och en liten bit därifrån bor Nenya med sin husse, som alltså är son i familjen.

En son till + en dotter med familjer  bor lite längre bort och i de familjerna finns det både hundar och hästar.

Genuina djurmänniskor allihop alltså.

Birk bor även ihop med en 7-årig schäferhane - Zacko - som väl kan vara lite bullrig med andra hundar, men det verkar mest bero på osökerhet, väldigt lite pg a aggressivitet

Kolla in det här fejset! Jodå, det Är en schäfer, men både pälsen och öronen blev liksom lite fel.... 

Foto var så rart att jag måste "styla" det lite 


 


Nästkommande lördag ska både Nenya, Birk och mina tre götar dansa i ringen på utställning i Norrköping. Nenya och Birks husse och matte är ambitiösa!!! Har gått på handlerträning hos SKK, men vi tränade lite mer de här dagarna. Initialt var det tänkt att jag skulle visa Nenya och matte skulle visa Birk - men så fick hundarna bestämma.....

Det gick riktigt hyfsat för mig att visa Birk - kommer att gå ännu bättre om matte diskret försvinner ca en kvart innan vi ska in i ringen....

Men Nenya....glöm det.....hon var inte alls rädd eller så, men Nenya är husses hund  i 190 blås! Birk är oerhört matteficerad, men gick ändå att "snacka med" - Nenya såg bara ut som om hon var på väg til stupstocken, när jag gick med henne, hur jag än kvittrade, gullade och lockade med kycklingkorv...

NIX! Husse får gå med henne, då är nog båda tryggast.

Dessa västgötar!!!!! Såna´otroliga matte- och hussegrisar ! Ni som har dem, känner ni igen det? Förmodligen ligger det någonstans i vallningsgenerna - "jag och min husse/matte jobbar ihop och andra ska inte blanda sig i"!


I går blev det italiensk mat både till lunch och middag - mums! Jag drog mig tillbaka till mitt fina lilla hus vid 22-blecket, var rätt trött och har inte följt schlagerfestivalen alls - farmor,farfar  och två övernattande barnbarn, samt Nenyas husse tittade på detta - barnbarnen höll stenhårt på Loreen   och fick ju verkligen utdelning för det. Bara Nenyas husse och äldsta därvarande barnbarnet höll ut till slutet. Vi andra tittade fläckvis på reprisen på söndagen - och visst är hon både duktig och välsjungande Loreen!!!  Insåg att - den här låten har jag ju hört ett stort antal gånger under våren - inte fanken har jag noterat att det var schlagerfestivallåten    


Och så lite bilder på  västgötarna som hade så trevligt tillsammans i två dagar. Hippie passade förstås på att snyta till Birk och Nenya det första hon gjorde - men som vanligt - bara ett "håll er i skinnet snorungar" - och så var det bra med det. Fast jag tycker ju inte att hon behöver göra det heller....

Nenya sittande...


   och stående...

 


Birk sittande...  






och stående..

 


Hela därvarande familjen - Fr vänster: Birk, mormor Bitte, moster Skrållan, Nenya och gammelmormor Stina

 




Och Hippie tyckte att det här var ett riktigt hyvens plejs! Här dök det upp BARN hela tiden   

     









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18 19 20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards