Alla inlägg den 30 april 2011

Av Britta Hammarström - 30 april 2011 22:34

Lugn och sansad Valborgsmässoafton! Ett par sköna promenader, rallylydnadsträning på klubben med alla fyra (wow!)

Hemma blev det rensning av rabatten utmed långsidan av huset (stööön). Den rabatten har jag ofta funderat på om jag ska behålla....

Den är bara ca 60cm bred, sträcker sig utmed ena långsidan av huset - den sida som ingen så att säga utnyttjar - den här rabatten och en grässträng om ca 2m bredd, och så oxbärshäcken- inte mycket att göra nåt' med, får väl vara så....

I rabatten finns en del växter - en drös stockrosor, som återkommer snällt varje år, ett knippe flox, en kaprifol som klättrar på husväggen (nja... på en ställning), Moses brinnande buske - som nu ynglat av sig, det dyker upp "småbränder" utmed rabatten och i ena hörnet en verkligt magnifik plymspirea. Den spirean (och en till) kommer frårn en god vän och granne som flyttade från gatan för många år sedan - röjde på sin tomt, grävde upp och slängde bl a en hel hög av dessa spireor - jag fick några plantor och jesses så di växte och tog sig   men så var vännen också agronom...


Har hittills inte sett en enda brasa, men med tanke på hur torrt och relativt blåsigt det är, undrar jag hur många brasor som kunde tändas i afton...


Fikade och löste DN-korsord på baksidan vid 15-blecket. Vännerna låg utspridda på tomten.Så blev det långa halsar och stenkoll utåt fältet! " Nähä flickor - HÄR ÄR JAG! - Vi struntar i vad som finns där ute! Ok! Flickorna kom till mig,vid trädgårdsbordet, fick sitta ner (under visst muttrande....) och få sina godisbitar. Då såg jag rådjuren ute på fältet. Hmmmm....

Bara två stycken....

Brukar vara tre....

Hela vintern och våren har det varit två damer och en bock. Nu var det bara en dam och en bock.

Kanske har hänt ena damen något....

Anyway var jag väldigt glad över att se bocken. För ett par veckor sedan såg jag honom fara iväg över fältet, hysteriskt slängande med huvudet ,  klart irriterad..

Men ojojojoj...

Han hade en svart plastpåse över hornen!!! Inte ner över ögonen som tur var, han kunde se, men plastpåsen satt ordenligt fast, precis som om man  trätt den över hornen på honom.


Men kolla här - ingen plastpåse...

 


Och så lilla rå-damen

 


Och den här paradisblomman! 5 knoppar!!! Men bara en i taget blommar - gör inget, ¨

är lika stor njutning varje gång en knopp slår ut!


 

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards