Alla inlägg den 11 januari 2011

Av Britta Hammarström - 11 januari 2011 19:08

I dag gjorde Bitte sitt första besök hos Anna för rehab av sin muskelskada.

Noggrann genomgång av Bittes journal och Bitte själv. "Schysst brud" tyckte Bitte och pussade hennes armar och tog det milda "västgötagreppet" om Annas handled - något som alla våra västgötar har gjort och gör, när de vill vara riktigt vänliga.

Vattentrask blev det sedan.

Bitte klev in i lådan utan prut - såg klart undrande ut när "vindbryggan" fälldes upp och hon befann  sig i lådan och vi utanför, men vovvarna ser ju allt genom klara glasväggar.

Så började golvet långsamt röra sig... "eh hallå, inte för att jag vill verka dum, men jag tycker att golvet rör sig, någon annan som noterat det"?

Jag peppade Bitte "gå på stumpan, gå på". "Åhå, ere' så det ska va'"- och Bitte traskade på gåbandet hur bra som helst, lugnt och fint.

Och så...."MEN NU JÄÄÄÄ......hörni, det kommer VATTEN, hallåååå, det rinner vatten här, JAG STÅR I VATTEN!"

"Duktig Bitte, gå på lite du,såja kanontjej, BRA BITTE"! Och Bitte knallade på, med vatten upp till bogen (knappt). Bandet gick långsamt och Bitte höll jämna steg med det. Ca 3min och så en paus och så 3 minuters trask igen - det fick räcka i dag.

Bitte klev ur lådan och blev torkad, jag fick hejda henne från att brista ut i en "after bath  break-dance"  

Nästa moment blev ultraljud. Bitte fick ligga på stor tjock madrass och Anna smetade på gel och körde ultraljud på insidan av båda låren. Först såg Bitte lätt misstänksam ut och darrade lite, men efter några minuter slappnade hon av och låg t o m och somnade.

Nog med behandling för denna gång, Bitte rörde sig lätt och ledigt och vickade på sin ultrakorta stump åt Anna - "jag hajar nog skaru' tro, du gör det här för att vara bussig"!


På fredag gör vi nästa besök - du kommer att blir så rehabiliterad så de är bara inte klokt Bitte!

Jag ska stötta här hemma med det som jag gjort nästan hela tiden - lätt massage av lårmusklerna (insidan och uppe i ljumskarna) och värmebehandling med ljummen vetekudde, vardera grejen 1gg/dag.


Man måste ruska på sig lite ibland inne i "trasklådan"



  

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards