Alla inlägg den 8 maj 2010

Av Britta Hammarström - 8 maj 2010 21:59

Lååång tävlingsdag   men jättetrevlig!

Både Bitte ochStina var anmälda till rallylydnadstävling på DTBK i dag, där skulle också DM i rallylydnad gå av stapeln.

Väntade in i det sista med att bestämma om Stina skulle delta- med tanke på att hon haft sin magåkomma och vi inte kunnat träna ordentligt. Vid ordinarie träning i går fick Stina vara med en liten stund - värstans kul tyckte hon och jobbade på som bara den....

Nå - då kör vi i dag!


Till denna tävling var 71 (!) ekipage anmälda - de flesta i nybörjarklass men även en del i fortsättningsklasserna.

Nybörjarklassen var delad i två grupper, vi (grupp II) var kallade till kl 10 00.

Jag hade startnummer 37 med Stina och 54 med Bitte. Efter banvandringen kunde jag ta det lite lugnt. Stina gick in som nummer 7 i sin grupp, sedan var det bra många hundar innan det var Bittes tur.


Stina var jätteduktig, men jag kände ändå att hon var inte riktigt "på topp" - "konvalescent" och skendräktig så det bara skriker om det.... (himla bra att kunna hitta ursäkter....)

Bitte var verkligen kanonduktig - men matte........

Ja matte, hon schabblade bort minst 14 poäng för Bitte....

Hade jag haft ordning på fötterna hade Bitte utan vidare kvalat in till DM hon också  

I rallylydnaden är det jätteviktigt att föraren gör precis rätt - här gjorde jag ett 10-poängsfel, när jag inte stod  still (bara ett par sek.) efter "sitt,ligg, gå runt hunden", utan lockade med mig Bitte direkt .

I dag dömdes efter nya regelrevideringen, tidigare kunde man göra som jag gjorde - men jag visste hur det skulle vara - SLARV!!! Och så var det någon annan fadäs...


Bitte blev godkänd, har nu två godkända resultat på två tävlingar (93 och 71 poäng) , Stina, blev godkänd med råge (84 poäng) ,har nu tre godkända resultat på tre tävlingar (97,77 84) och kan gå vidare till nästa klass.


När alla tävlat i respektive klass, togs de 12 bästa ekipagen ut till DM-klassen. 6 ur nybörjarklass I och II, 3 ur vardera två högre klasser - inalles 12 ekipage av 71  gick alltså vidare.

Jag blev väldigt förvånad när mitt namn ropades upp - Stina hade kvalat in till DM   


DM-banan var sammansatt av skyltar från alla klasser - innebar att  alla över nybörjarklass (bl a Stina och  jag) skulle tävla med skyltar och figurer som vi aldrig sett, inte hade en susning om hur man skulle genomföra....

Vid banvandringen fick man ju en liten "hint" om det hela - det var snurra hit och snurra dit, byta sida bakom ryggen, hund på höger sida  m m ....


Ut och försöka träna.....

Stina hajade faktiskt "snurrandet " riktigt bra, fast hon aldrig någonsin gjort det tidigare - "handling" på höger sida gick också förvånansvärt bra....

"Äsch, vi gör så gott vi kan" - det var väl ungefär så de flesta av de 12 DM-ekipagens mattar och hussar resonerade...


Och lilla Gull-Stina - hon följde mattes kroppsspråk, röst och pekfinger - gjorde "figurer" hon aldrig gjort förut och hamnade på en 5:e plats, av 12,  i DM - oj, så mycket beröm hon fick av publikum  


Så otroligt trevliga dessa rallylydnadstävlingar är ! Stämningen är 100 gånger mer avspänd och trivsam, än vid andra lydnadstävlingar.

Rallylydnaden blir officiell den 1/7-2011 - innebär att alla måste börja från "scratch" - men har man tävlat ett tag inoff. är det ju en klar fördel .














Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7 8 9
10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards