Direktlänk till inlägg 16 augusti 2010

I har man legat.....

Av Britta Hammarström - 16 augusti 2010 17:54

... i dag   

Dock inte i vattnet, utan i selen. Klippt gräsmattor, klippt alla gångar på fältet - och det var jobbigt! Gångarna är inte klippta sedan midsommar, gick knappt att ta sig fram längre, kände att nu måste det bli lite ordning här   

Tvättat alla jackor och överdragsbrallor, regnställ mm som hänger i pannrummet. Allt luktade skunk efter "helvetesnatten".

Nu är allt rent, torrt och fräscht igen.


Och på torsdag åker monstret ut ur huset - YESSS!   

Fredag morgon kommer snickare Andrei och tar itu med golv och väggar. Enligt installationsfirman kommer sedan värmeanläggningen att kunna sättas in tämligen omgående. Tro det....

Även om det skulle dröja, sitter man ju inte i sjön så att säga , eller behöver befara utkylt hus.



Nu är det skördetider.

Kan inte påstå att det som finns i min trädgård skulle kunna mätta någon längre tid, men lite smått och gott finns det.


Rätt mycket tomater...

 


Några gurkor, och mycket supergod lök har jag fått...


På min gamla vinstock håller t o m några druvklasar på att mogna.

Förr fick jag hur mycket druvor som helst, men sedan markisen kom upp har det blivit

lite för mörkt i hörnet - men i år minsann...



Mycket äpplen! Blir en tur till musteriet i år också.



Om man ska döma av mängden rönnbär på träden, och tror på Bondepraktikan,så får vi ännu en kall vinter.

Kollade lite på nätet om det här med rönnbär och vinter och hittade det här på www.14dagar.se :


"Om träden bågnar av rönnbär lär det bli en sträng och snörik vinter. Behåller björkar och pilar sina högsta löv men tappar de undre innebär det att den kommer tidigt och att det blir en god vår. Mycket kan man utläsa med hjälp av Bondepraktikan.

Enligt den gamla bondepraktikan innebär välprydda rönnbärsträd under hösten att vintern bli sträng och kall. Vi kan få mycket information om stundande väderlek och mer långsiktiga prognoser med hjälp av boken. Till exempel "raknar ett lockigt hår betänkligt vid fuktig väderlek" och om råttor och möss drar sig in i lador och hus under hösten kan man vara säker på en kall vinter. 

September spås bli vacker

Enligt Bondepraktikan beror hela septembers väder på den förste i månaden. Måndagen bjöd ju på både sol och värme så troligen får vi vackert väder under denna skördens månad. Står däremot barometern högt och vinden blåser från öst blir oktober angenäm. Vid oväder i september blir det mycket snö i februari och mars och det kommande året bör bli gott. 

Drar flyttfåglarna tidigt söderut är vintern nära förestående. ”Faller löven tidigt från träden kan man vänta sig en vacker senhöst och en mild vinter.” De som önskar sig ordentligt med nysnö till jul ska ta en särskild titt på ekollonen kring Mickelsmäss i slutet av månaden. Är de stora och talrika lär det "braska" ordentligt.

Att rönnbären är många och lyser röda på träden kanske inte är så surt i alla fall som räven skulle ha sagt."



    


Medan jag tog igen mig efter allt klippande, kunde vännerna ägna sig åt nykokta märgben,

alltid lika smaskigt!


           

 
 
Solweig

Solweig

16 augusti 2010 19:14

Så mycket gott du har i din trädgård. Man skall inte ha så stor mängd bara det finns så man kan kalasa när det är färskt och innan det fryser bort. Själv har jag nästan ingenting ätbart förutom jordgubbarna som är som bäst nu, sent så det förslår. Allt är sent i år. Min rönn är full av gröna bär. Mina äpplen kommer inte att hinna mogna. Så det är ju tur att jag inte satsat på trädgård denna sommar. Vi har målat snickrat och byggt om huset på utsidan. Är inte riktigt färdiga ännu. Det har ju varit väl så mycket regn här uppe.
Har inte lagt spår till hundarna på senare tid, det är så blött i skog och mark så det är svårt att hitta bra spårmarker. Min lilla Tora skall ju ha lite låttare spår så att hon tycker det är roligt. Men jag hoppas att bondepraktikan har fel om kall vinter, vill inte ha en vinter som den senaste igen. Den var för kall och varade för länge.

http://superninja.bloggagratis.se

Britta Hammarström

16 augusti 2010 20:55

Jo, här kalasas så fort det mognar :0)
Ni har haft en bedrövlig sommar uppe hos
dig :(
Det kanske blir tvärt om nästa år.....
Känner inte heller någon längtan efter en upprepning av förra vintern - man höll på att skotta ihjäl sig..

Men tror du inte att äpplena hinner mogna, om det blir en fin höst?

 
Ingen bild

Marianne K

16 augusti 2010 20:56

Ska du inte söka anställning på SMHI ? ;)

Britta Hammarström

17 augusti 2010 13:10

Nä, dom "väderspår" tillräckligt illa som det är:0)
Nä igen, man ska inte vara orättvis - ofta har dom faktiskt rätt, kan inte vara en lätt uppgift.

 
Ingen bild

Agneta

17 augusti 2010 09:25

Kan tipsa om en trevlig väggkalender som jag köpte på turistbyrån i Vilhelmina. Kan beställas på nätet gå in på sidan www.vaderkalendern.se

Agneta

Britta Hammarström

17 augusti 2010 13:08

Ok tack, ska kolla.
Man behöver alltså inte åka till Vilhelmina för att få tag i den....:0)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards