Alla inlägg den 31 augusti 2010

Av Britta Hammarström - 31 augusti 2010 10:20

..i trädgården.

Även om det klart märks att hösten rycker närmare med stora steg, visst blommar det än!

Rosorna bara exploderar i en sista blomning


 


Och hortensiorna - en absolut favorit - blommar så fint, så fint.

Jag har hortensior på tre ställen, som vanligt när det gäller mig och trädgårdsskötsel så blev det "ähh, jag petar ner den här, det blir nog bra"...

Alla kommer så att säga "inifrån", d v s det är "fådda blommor" från början. De första åren blommade de inte alls, jag hajade ingenting  Nu har jag lärt mig att om man sätter ut hortensior så fryser vissa skott och det blir bara grönt. Men nu, efter några år, har väl plantorna acklimatiserat sig, nya skott har vuxit till sig och nu orkar de blomma.


Stockrosorna sjunger på sista versen, men ger sig inte riktigt, ända upp i toppen slår knopparna ut



Dahliorna jobbar på, det är snälla och tåliga typer. Jag tar upp knölarna när de blommat färdigt, lägger dem mörkt i en korg med tidningspapper, petar ner dem på våren och så sätter di fart igen.


Olivträdet är hur piggt som helst. Jag var lite orolig för det i våras, tappat otroligt mycket blad i vintras och när jag satte ut det såg det rätt ämmeligt ut.

Det har aldrig blommat, vet inte om de här odlade typerna gör det? Jag måste läsa på.

Jag har mest kört "trial and error"-metoden i min trädgård - börjar kanske bli dags att läsa lite mer om odlarkonsten....

           


Nu åker vi till skogs och rakar åt oss lite mer svamp - nu kommer skördarna att delas ut till barnen, jag har så det räcker.

Kl 12 ska Bettan och jag träffas på klubben och träna inför lördagens tävling.

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards