Direktlänk till inlägg 2 januari 2012

Återigen...

Av Britta Hammarström - 2 januari 2012 17:02

...en trist historia om usel, omdömeslös hundhållning!

En familj har en liten cairnterrierdam - snäll, glad, välskött, välhållen.Jag har träffat henne flera gånger och hon är verkligen en trevlig hund. Bor lite "ute i skogen", ägarna har rätt mycket mark att röra sig på. Grannarna, som bor så pass långt bort att familjerna inte ser varandra, har en rottweiler och en annan hund (vet inte vilken sort, men mindre än rottweilern). De här doggarna springer oftast lösa och rottweilern har tidigare gjort ett utfall mot cairnterriern, men det lyckades avstyras innan något allvarligt hände. Ägarna till cairnterriern har flera gånger bett grannarna att hålla sina hundar kopplade och med bättre tillsyn - men "nej, det behövs inte, dom är så snälla sååååå"!

Nu julhelgen är cairnterrierdamen ute på sin tomt, i lina, husse och matte är inne. Plötsligt hör de ett fruktansvärt oväsen utanför och hör också folk som skriker och gapar. Och där hänger cairnterriern i gapet på båda hundarna, en i vardera änden och ägarna skriker (på långt håll). Precis hur det gick till när cairnterriern lyckades bli "fritagen" vet jag inte, men hon lever i alla fall - numera dock med bara ett öra.......och ett flertal bitsår....

Man blir så FÖRBANNAD!!!! Så otroligt onödigt. Och hur ska den här lilla hunden bete sig i fortsättningen när hon träffar andra hundar? Bli vettskrämd?? Eller aggressiv??

Polisanmälan görs tack och lov och i det här fallet är det ju solklart vilka som ska stå för vartenda öre i veterinärvårdskostnader.

Nu är det ju två hundar inblandade, men jag måste säga ändå - det kan inte vara särskilt skojsan att vara seriös rottweileruppfödare eller -ägare nuförtiden.



 
 
Ingen bild

Agneta

2 januari 2012 19:00

FÖR JÄVLIGT rent ut sagt!!!!!

Britta Hammarström

2 januari 2012 19:55

Kan man lugnt säga!

 
Ingen bild

Karin med Deja o Alva

2 januari 2012 20:10

Undrar precis som du hur denna lilla hund ska komma över sin traumatiska upplevelse. Jag får tyvärr ofta "arga ögat" för att jag kallar in mina hundar,när vi möter hundar och ägare som jag snabbt placerar i "noll koll på min stora hund facket". Tyvärr, men jag skulle aldrig förlåta mig mig själv om mina hundar blev jaktbyten.
Jag hoppas att det kommer att gå bra för den lilla hunden och dess familj.

Britta Hammarström

2 januari 2012 20:29

Precis så gör jag också. Jag kommer dessutom stövlande med 4 hundar lösa och ser noga till att kalla in dom och koppla.Det har hänt ett par gånger att hundar dykt upp bara Tjoff! Och då har västgötarna hoppat fram och gapat, men de går inte ända fram, det är mer "för sakens skull" och de blir vederbörligen åthutade av mig. Jag har skämts de gånger det hänt och bett om ursäkt för att jag inte hunnit se dem komma. Och håller sedan ändå bättre koll.
På 31 år har jag inte haft en enda hund som varit inblandad i slagsmål, eller attackerat någon annan hund. Däremot har jag flera gånger fått jaga iväg hundar som kommit och muckat - senast i somras när Bitte blev påflugen 2ggr av en lös blandras.

 
Ingen bild

Duritzan

2 januari 2012 21:15

Började nästan gråta när jag läste om den lilla terriern. Så onödigt och så fruktansvärt hemskt!
Om det är vad ägarna kallar snälla hundar vill jag inte träffa en som de kallar otrevlig...

Britta Hammarström

2 januari 2012 22:37

Pappskallar....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards