Direktlänk till inlägg 31 augusti 2011

Vallanlagstest Gölja 28.8

Av Britta Hammarström - 31 augusti 2011 21:41

Det är lika fascinerande varje gång jag är på en vallanlagstest för västgötar - att se hur de små kortbeningarna härjar med kkvigor och stutar, totalt orädda, fulla av djävlaranamma och vilja. Någon enstaka gång ser man en göte som "inte vill se", d v s går in i hagen och helst vill gå ut igen. Oftast tänder di till rätt fort, men sedan kan det gå lite hit och dit, jaga enstaka djur, spränga flocken, ibland pendla bakom, få lite ordning på gänget,gapa på dem, ibland nypa i en has, men så blir det "solfjädersform" på flocken igen....

Nåja, hellre en hund som är het, har vilja, driver på, än en som "inte vill se".

Den heta hunden som i dag spränger flocken och driver enstaka djur, går att lära hyfs och vett, efter några gånger coolar dom ner sig och kommer på vad dom egentligen ska göra. Sedan finns det naturbegpvningarna - underbara att se - som redan från början pendlar bakom djuren, hämtar in utbrytare och håller ihop flocken. Min Stina är en sådan, Bettans Acke Ackspett var en sådan och min gudomliga Clara Cluck.



Både Skrållan och Ida testades förra året och fick då omdömet "goda vallanlag", pendlade bra och höll ihop djuren. I söndags var det si och så med det...

Då fick de båda omdömet "har i dag visat mindre goda vallanlag", för att de...ja...sprängde flocken och mest drev enstaka djur. Ibland var det utmärkt hopfösning och drivning, men så for det iväg......


Skrållan var först ut. Här går vi med "bedömare" Jenny - man har hunden i koppel först, tills man ser att de tänder till - och det behövde vi ju inte vänta på...

 


Hallå! NU GÖR NI SOM JAG SÄGER!

 


Tat lugnt! inte så fort!!

 


Sådärja (snyggt Skrållan!)

 


Men Skrållan - nu kör du ju sån´där "enstutjakt"....

 


Tamtaratamtaratam....rawhiiiiide.....

   


Idas tur. Britta får hålla hårt i kopplet, inte heller Ida är helt ointresserad om vi säger så...

   


Och där! Gick startskottet! Nu jädrar....

   


Täten dubbelt till vänster!!!! HÖRDE NI!!!

 


Och gå på, gå på, gå på!!!

 


Men va f......

Står det två stycken där borta? Hur kom dom dit?

 


Jaja, jag fick i alla fall med mig 3 stycken på sluttampen....

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards