Alla inlägg den 16 juli 2010

Av Britta Hammarström - 16 juli 2010 18:45

..att man inte är en vägglus   I varje fall ska man inte vara en vägglusmadam!

Hörde på radion i dag en skräckskildring om hur de fortplantar sig.

Herr lus har ett kö....gan (ja ni vet..)  skapt som en vass stilett, denna hugger han  rakt in i madam lus - precis varsomhelst i kroppen på henne   . Spermierna simmar sedan omkring i damens blodomlopp och hittar så småningom hennes ägg.

Detta fortplantningssätt är väldigt enkelt och "vinstrikt" för herr lus - madam lus riskerar däremot infektioner och bakterier.

Är inte kärleken underbar (som Birgitta Andersson sa)?


Visst är det märkligt det här med hur kinkiga en del blomster kan vara Irene!

Har i många år försökt få lupiner att växa utanför min tomt, tyckte att det kunde vara fint att ha dem utanför stängslet - men ICKE! Däremot växer de så det knakar bara 100meter ifrån mig, på andra sidan grusvägen, ute på samma fält.


Den clematis jag har satt på långsidan verkar ta sig - men det är inte säkert - clematis har jag försökt med flera gånger och dom har bara lipat åt mig och kolat vippen.

Stockrosorna däremot - ja di frodas kolossalt, utan att jag gör ett dyft (utom att spruta dem mot rost så fort de sticker upp näsan på våren).


Och! Nu minns jag vad den (eller de, för det är faktiskt två stycken) vita rosen heter - det är Karen Blixen!


Att titta på SMHI:s sida eller YR.NO är numera en riktig nagelbitare - något liiitet löfte om regn...? Inte i dag, inte i morgon...man tittar försiktigt mellan fingrarna på lördag kväll och natt - joooo, kanske några mm och kanske några mm till under söndagsmorgonen.

HÅLL UT kära buskar, träd och gräsmatta - det kommer vatten!!!!!

Och så ska man minnas den här perioden, när man, om kanske några veckor, sitter och muttrar "måååste det regna hela tiden".....


Nu börjar det kännas som lite dags för middag.

I morgon blir det lite hemmapyssel och eventuellt lite träning, beroende på hur varmt det är.

På söndag fyller mammas lille Janne (min son Jan Olow, 196cm lång) 40 bast och då blir det grillpartaj på Ettans väg i Kungsberga - kul!









Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards