Direktlänk till inlägg 26 november 2010

Stadstrafik :(

Av Britta Hammarström - 26 november 2010 20:12

Hujedamig.....


Efter diverse morgonsysslor och promenix med vännerna, drog mandrom billedes åstad mot Kongliga Hufvudstaden, med slutdestination Historiska muséet på Narvavägen (Östermalm gubevars...)

Alltså....

Om jag var tvungen att köra i Stockholmstrafiken varje vardag - vilket utomordentligt sätt att snabbt ta kål på mig   

(Pssst! Tips!!!)

Jag skulle inom mycket kort tid drabbas  av gastrit, jag skulle hyperventilera, bli svårt neurotisk - kort sagt - bli totalt bäng!

Här råder nämligen total anarki   Folk kör precis hur faaan dom vill! Inga regler gäller - jo EN regel - JAG SKA FRAM!

Man kör mot rött, man kör i bussfil, man dubbelparkerar prexis hur som helst, var som helst, man kör om i fel körfält (gulp), man ligger i kofångaren på framförvarande bil - här gäller det att hänga med i svängarna, innan man blir mosad!

Och så cyklisterna!!! Dessa kamikaze-piloter   

I dag var det tjock snömodd i hela stan', dessutom halt under modden - men kamikaze-cyklisterna, de hojar på!!! Cykeln på tvären, nästan liggande ner i marken i gatukorsningarna - men fort ska det gå!!! Och bilarna ska bara passa sig!!! Undrar om kamikaze-gänget egentligen har en aning om hur mycket en personbil väger, och hur pass lång tid det tar att hastigt stanna en sådan i snömodd med halt underlag, även om den inte kör fort (vilket är i stort sett omöjligt när bilarna ligger så tätt som de gör) - nä, cyklisterna verkar spela något läbbigt spel med livet som insats!


Alltnog och emedan - stadsresan gick utan problem - även om det tog en jädrans tid.....

Fast om jag bytt och bytt och bytt i kommunal regi, så hade det än då tagit längre tid.

Men som alltid - visslade man en liten stump när man rundat Brommaplans-rondellen och hade Drottningholmsvägen framför sig - suck av lättnad !


Kolla min snart 100-åriga julkaktus - så kallade min svärmor den i alla fall - men jag undrar om den inte är en novemberdito...

Strunt samma, duktig är den och må den leva i många år till.

  


Schysst solnedgång var det

  

Börjar bli ännu kallare nu, -10 för närvarande och minst 2 dm snö.

I morgon har jag möte på klubben med alla mentalfunktionärerna, vi ska gå igenom banan och se vilka förbättringar vi kan göra. Men så undrar man lite - om det nu blir ett nytt MH, eller flera nya - kan man göra det gamla också/eller - när ska funktionärerna utbildas? Hur ser banan ut? Vilket material behövs?

Ja, säg det.....

Och i morgon kväll är jag, U. och L. bjudna till andra goda vänner på gatan - ärtsoppa och varm punsch  - jo man tackar   

 
 
Duritzan

Duritzan

26 november 2010 20:24

Nejdå - du skulle vänja dig. Precis som (nästan) alla de som kör dagligdags i stan.

http://www.duritzans.se

Britta Hammarström

26 november 2010 21:07

Vete f-n :(

 
Duritzan

Duritzan

27 november 2010 14:49

Jo, visst vet jag det :-). Jag kan lugnt göra anspråk på att tala för sagda potentat då ätten Du Rietz är introducerad på Riddarhuser med nummer 666 - vilddjurets tal! Så nu vet du varför jag är som jag är...

Klokt folk (dit du räknas eftersom du har en sund portion galenskap också)lär sig att hantera även bedrövliga situationer. Alltså skulle du fixa det. V.s.b

http://www.duritzans.se

Britta Hammarström

27 november 2010 23:39

Se där!
Min "stamtavla" finns nog inte i Riddarhuset -sägs att släkten skulle få gå ner ett snäpp från hertigar till grevar för att bli introducerade - som sagt f-n vet :0) hur det var med det.
Dock vet jag att jag härstammar från den här gossen - mitt flicknamn är d'Ailly.

Pierre d'Ailly, Petrus Aliacensis, Petrus de Alliaco, född 1350 i Compiègne, död 9 augusti 1420 i Avignon, var en fransk teolog, filosof, och kardinal.

Genom sin Imago mundi, där han pläderar för möjligheten att nå Indien från västligt håll, blev han den som fick Christofer Columbus att företa sin epokgörande resa. Vidare var det på d'Aillys beräkningar och reformförslag, som Gregorius XIII grundade sin kalender.

Så även från denne man
Löjtnant John Christian August d'Ailly, konstruktör hos John Ericsson - han med Monitorerna du vet.

 
Irene

Irene

28 november 2010 08:42

Utan att ha minsta riddarhus bakom mig så vill jag nog sälla mig till din åsikt, Britta. Att vara tvungen att köra i Stockholm hade fått mig att gå i totalt spinn. Så det är ju en evig tur att jag bor i Lund. Både för mig och stockholmarna...

..och det där med att fara fram på cykel snömodd... hu! säger jag bara.

http://vastgotaspetsochtradgard.blogspot.com

Britta Hammarström

28 november 2010 10:09

Jag fattar bara inte hur dom törs !
Slänger sig framför bilar, sneddar hit och dit..
När jag stod vid ett rödlyse nära Odenplan för ett tag sedan, var det plötsligt någon som dunkade näven i bakrutan på min bil. Jag förstod först ingenting....
Men så svischade en cyklist förbi, när ljuset slog om till gult (!) och hötte med näven åt mig. Den enda förklaring jag kan hitta är att han tyckte att det blev för lite plats åt honom på gatan, bredvid min bil. Ursäkta, men jag måste faktiskt hålla mig i min fil!
Var han kom ifrån vete gudarna, jag körde definitivt inte om honom på väg mot trafikljuset.

 
Duritzan

Duritzan

28 november 2010 15:07

I valet mellan att köra i Lund och att köra i Stockholm väljer jag absolut Stockholm. Har man missat ett avtag där kan man ta nästa väg åt det hållet och genom att köra runt ett eller två kvarter hamna där man ville.
Om man försöker samma sak i Lund å andra sidan kan man bli körandes i cirkel eller hamna totalt på fel håll. Och cyklisterna i Lund är ännu mer dödsföraktande än i Stockholm!

Nej tacka vet jag bondvischan! Där morsar man på varandra när man möts på vägarna. (Ja inte de stora vägarna, men i byn och på småvägarna.) Att lämna storstan hör till det bästa jag gjort i hela mitt liv.

http://www.duritzans.se

Britta Hammarström

28 november 2010 16:13

Det tar mig bara en dryg halvtimme in till storstan', men det känns ändå som bonnvischan här ute. Visst, vi har ett centrum med diverse affärer , bank, apotek etc, men ungefär som i en småstad.
Jag har bott på Ekerö i 43 år och har inte en tanke på att flytta mig härifrån :0)
Båda ungarna har provat på att bo lite närmare Sthlm, men flyttade raskt tillbaka båda två och har dessutom lyckats hitta fru respektive man som trivs lika bra härute :0)

 
Duritzan

Duritzan

29 november 2010 20:43

Kloka barn du har som flyr storstan och gläds åt att bo i det som kallas "glesbygd"!

http://www.duritzans.se

Britta Hammarström

29 november 2010 23:05

Jo - fast kommunledningen gör sitt bästa för att Ekerö inte ska kunna gå under benämningen "glesbygd" - någon riktig tätort kommer det ändå aldrig att bli.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards