Alla inlägg den 15 november 2010

Av Britta Hammarström - 15 november 2010 13:18

..sa Kasper, när han fick se en naken häst".

Så sa min lilla (hon var liten) norrländska mamma när det var riktigt ruskväder. Jag har aldrig fått någon förklaring på varifrån detta uttryck kommer eller hur det uppstått. Googlade och upptäckte att en hel radda personer undrar

detsamma   och ingen tycks ha hitttat ett bra svar.


Ramlade över många andra säregna uttryck ....

Bl a

"Det är inte lätt att vara plattfotad och rädd för tåget."

"De vise hönsena värper i nässlorna dom med."

"Det är dant å va mänska, det är bättre å va handlare."

”Ja tror dä rigner" sa Andersson i Kärrarp då han skulle ta på sin höga hatt, som de pinkat i på kalaset.

"Klang i dukaten, sa krögarn när han slog käringen i disken."


Detta om detta.


Då det inte blev någon resa till Kolsva i går, tillbringades söndagen tämligen lugnt. Pyssel med julnumren av tidningarna, nu är västgötablaskan klar, snart även Mälarö BK:s.

Nedklippning av vissnade blomster i trädgården, under överinseende av vännerna, ett par rejäla promenader och så lite TV-gloende.


Vaknade till ljudet av rikligt strilande regn, i dag är det så absolut typiskt novemberväder det bara kan bli - murrigt, grått, snålblåst och regn

Vännerna gjorde snabb morgontoalett i trädgården, sedan kvickt in för att få sina ostskivor - två var måste det vara!


Efter frukost, DN-läsande och koll av mail, drog vi till klubben. Hade bestämt träff med Birgitta och de två glada svartingarna Bobby och Nadja. Vi strävade runt på golfbanan en dryg halvtimme. Efter avtorkning av polarna gick vi in i klubbstugan där några klubbkompisar redan satt, här fanns också nybryggt kaffe och mackor - mysigt  

På mattan i storstugan försiggick träning av diverse lydnadsmoment - är det sk-tväder så tränar man inne!

Jag kände mig lat, så efter en kort vända till i skogen åkte mina vänner och jag hem.

Ska nog ändå aktivera dem lite på hallmattan under dagen.

Inte för att jag precis längtar efter det men en promenad till blir det innan det blir mörkt - och det blir det runt 16-blecket.





Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards