Direktlänk till inlägg 20 november 2011

I Näsbyholms ridhus....

Av Britta Hammarström - 20 november 2011 18:04

...tillbringade jag ett antal timmar i går, tillsammans med ett gäng trevliga människor och västgötar.

Inofficiell utställning, Ida-barnen Sally och Gullans debut i ringen. Skrållan och Stina ställdes också ut, mest för att det var lite kul.

Britta Asp och Ida kom ut till mig fredag eftermiddag och vi hade en lugn och trivsam kväll - tidig sänggång, reveljen gick kl 06 00.

Färden till Näsbyholms ridhus gick snabbt och galant, vi var där strax efter kl 9. Ca 60 hundar innan vi skulle in i ringe - bara bra - valparna fick gott om tid att vänja sig vid miljön, utforska, busa lite med varandra, hälsa på mamma Ida,mormorsmor Stina, mormor Bitte och moster Skrållan och bli rastade med jämna mellanrum. Vi tvåbeningar fördrev tiden med att prata, titta på de andra hundarna, fika och vänta....

Ridhus är ju inte speciellt varma platser - men vi var alla ordentligt klädda, så det var ok.

Äntligen blev det Gullan och Sallys tur!


Ida (12 år), Sallys lillmatte och Gunilla, Gullans matte, gick in och visade valparna som de aldrig gjort annat - så otroligt duktiga ni var !

Valparna skötte sig utmärkt, båda fick HP och Gullan blev BIR-valp - båda fick mycket bra kritiker.

Så visade jag Skrållan i öppen klass och Stina i veteranklass. Båda två är ju så himla lättvisade, inga problem, båda fick HP. Det här var ju de enda vuxna västgötarna, vem skulle nu bli BIR - spänningen var oliiiidlig   

Självklart skulle Stina bli BIR, Skrållan är tämligen "avlövad" och kan nog inte riktigt mäta sig med mormor- men si, så blev det inte. Lilla fin-Stina gick nämligen inte helt rent. Jag såg det när vi gick runt i ringen, hon markerade lätt på ena frambenet - domaren såg det naturligtvis också.

"Jag är ju så väldigt förtjust i den här fina veterantiken, men hon markerar på ett framben, därför får öppenklasstiken bli BIR ". Stina fick nöja sig med att bli BIR-veteran.

Skrållan då! Det lär nog (fast man vet aldrig) vara enda gången du blir BIR - väl bekomme lilla gumman!

Och inte nog med det - Skrållan knep BIG-3 placering också - bland ett 15-tal andra spetshundar.

Nu blev det väntan på finalringen. Klart vi måste se hur det skulle gå för Gullan, i konkurrens med alla övriga valpar.

Den väntan blev ganska lång, men till slut blev det valparnas tur. Ca 35 valpar - Gullan var med ända till sista gallringen, men då var det tack och adjö.

Vädligt rolig debut för både Sally och Gullan tyckte vi alla.

Både jag och Idas matte Britta var väldigt stolta över både valpar och valpköpare.


Kvar var bara att snabbast möjligt ta sig hem, efter att nödtorftigt ha skakat manegespånen ur fällar och annat. Det blir generalstädning av bilen i morgon - i dag orkade jag inte.

När jag kom hem hade jag 45 minuter på mig att mata hundar, släppa ut dem i trädgården, tvätta av mig, klä om mig och hoppa in i bil tillsammans med U och L, för transport till fantastiskt god middag hos vänner på Färingsö. Olle lämnade hem Hippie (som varit på Helgö sedan fredag kväll) vid 20-tiden, släppte då ut hela gänget och delade sedan ut kvällskexen - tack för det   

I dag har vi baaara slappat och tagit det lugnt. Stina kommer att få fortsätta att ta det lugnt en vecka framåt, inget rejsande där inte...


Vi och våra rosafletter....

 


Tjena! Sally var namnet!

   



..och en annan heter Gullan, sötast på Adelsö...

 


Ida och Sally koncentrerar sig....

   


Det här grejar vi!!!

 


Gunilla och Gullan i ringen

  

...och ståååå.... jättebra!

   


Du och jag Ida, du och jag.....

   


Snyggt Ida!

 


Gullan och Gunilla väntar på att sopa manegen med de andra BIR-valparna.

 








 
 
Ingen bild

Ida

21 november 2011 16:59

Naajs!Coola bilder!:D

Britta Hammarström

21 november 2011 22:07

Eller hur :0)
Nu får du börja ladda för en officiell utställning - SKV:s egen utställning inomhus i Eskilstuna 25/2......

 
Ingen bild

Karin med Y,D o A

22 november 2011 19:58

Jag säger det igen GRATTIS till resultat och även till fina bilder.

Britta Hammarström

22 november 2011 20:05

Tack Karin!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards