Alla inlägg under oktober 2011

Av Britta Hammarström - 13 oktober 2011 19:27

ur Thaïs, av Jules Massenet, är nog ett av de vackraste musikstycken jag vet.

Så bitterljuv att den nästan sliter hjärtat ur kroppen på en.

Jag tror att jag lagt länken här förut, men den duger att lyssna på igen, och igen.....

Och vilken violinist!


http://www.youtube.com/watch?v=dutwdF1NJKg&feature=ymg

Av Britta Hammarström - 13 oktober 2011 19:14

...Karin, här är bilder på "hönsastegen", ready to use och fastsatt på burtaket.


 


 



Av Britta Hammarström - 13 oktober 2011 16:12

Fick just ett par bilder från Ulla, Ragnar Lodbroks matte, att visa syskonens familjer på söndag.

Mmmmmm, vilken goding!


 


Matte säger att han ofta ser ut så här, när han är uppmärksam på något - tungspetsen ute :0)

 



Av Britta Hammarström - 11 oktober 2011 18:09

...en månad, innan Stinas BIS-4 kokard i veterangruppen kom   .. barnslig som man är tycker man att det är kul !

 


Härlig promenad på Myra-åsen på förmiddagen. Försökte stålsätta mig   men det lyckades dåligt...så det blev en påse trattkantareller, som levererades till Olle och Bettan. Fick fika och hembakt hos Olle, trevligt!

Det tog ca 30 sek. för småfolket att haja hur man använder "hönsstegen", fungerar utmärkt.

Har tittat och funderat, funderat och tittat.... är buren för liten för flickorna flickers?....Nej jag tror inte det.

 


Det börjar bli väldigt ont om bär tycker vännerna. det letas och letas...

Här tror jag minsann att det är mjölon som käkas. Bra mot urinvägsinfektion har jag förstått, och diverse andra saker.

   


Eftermiddagen tillbringades med träning av hela gänget, en i taget, och sedan röj på tomten, klippt ner mera, rensat mera och planterat tulpan- och påskliljelökar. La försiktigtvis galler över dessa....

Har små galler som hör till en valphage, inköpt till förra kullen. Det är nämligen så att en liten dam, vars namn börjar på S, är fena på att gräva upp lökar - när hon ser att man har planterat . Hon gräver upp dom och leker hejdlöst med dom, kastar och slänger med dom, precis som hon gör med kottar och bollar - störtkul! Nu får gallren ligga kvar tills det är ordentligt fruset i marken. Fröken S får hålla sig till bollar och kottar   



Av Britta Hammarström - 10 oktober 2011 18:42

..smygande häromnatten. Helt vitt på gräsmattan och utanför tomten på morgnarna. Märkte hur frosten började nypa i blommorna, så krukorna åkte in i garaget, delvis nedklippta. Kändes som rena helgerånet, eftersom det var mycket blomknopp kvar.

 


 


I dag har jag ägnat mig åt bil och bilbur. Buren levererades på förmiddagen, fick in den i bilen.....hmmmmm.....inga spännband......Skaffade ett par spännband och förankrade buren, åtminstone baktill i därför avsedda öglor å bakluckans golv.. Nu står den stadigt, fyller iofs upp utrymmet och kan inte åka runt, men det känns ändå bättre så här. Mindre än Volvo-buren (som såldes till två trevliga ungdomar i går), men alla tre västgötarna får plats att sitta, stå och ligga. Svårare för flickorna att hoppa in i den här bakluckan....ska man investera i en ramp....? Nä, så fanken jag lägger ut mer penningar på detta, det skulle gå på över 600.

Köpte en bit plyfa och lämplig pinne att kapa till "steg"  - 20 spänn! Åkte till Olle och Bettan och vips fixade vi tillsammans en "hönsstege", som går att lägga framför buren, när man åker. Stina är 11, Bitte rehabiliterades i 3/4 år - lika bra att underlätta för gänget. Rampen är lite drygt 1m x ca 30cm, ska bli kul att se hur fort de lär sig att gå upp och ner.

Blev en riktig höstmiddag i dag. Plockade in de rosknoppar som var på väg att slå ut,de klarade två frostnätter, men sen' vet man inte. Jag tycker att di kan få blomma i fred. Gjorde två smarriga trattkantarellmackor, hällde upp ett glas av min äppelmust, tände lite mysljus och åt, medan jag njöt av rosorna.

 

I morgon får det banne mig bli lite träning!!!!

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2011 17:55

...förhäva sig   

Jag skröt ju om hur lätt det var att gå från åjtomåjt till manuell växling - jojo, glömde dock en detalj (en Freudian slip kanske...)

När jag skulle åka från bilhandleriet behövde jag backa en bit (hade faktiskt inte gjort det vid provkörningen) - och hur i alla glödheta... får man i backen???

Lyfta? Knapp på sidan? Knapp ovanpå? Bara föra spaken till vänster ordentligt?? Jamen... backen ligger ju där till vänster.....

Fick svälja förtreten, gå in och förklara att jag inte fått körkortet i julklapp, och fråga hur backen låg. Jo se, man skulle trycka ner spaken ordentligt och sedan föra den åt sidan - lätt som en plätt   


Det vackra vädret tog abrupt slut i dag - har öst ner sedan 13-blecket. Vi hann precis med en timslång vända på Jungfrusundsåsen, i samma sekund vi var i bilen igen, kom regnet. Resten av dagen har vi kurat hemma, lite godisletning på övervåningen är det mest avancerade vi gjort.

Ingen rallylydnadsträning i kväll. Mest beroende på att jag inte fått buren till bilen än. Blir o-bra att ha småfolket där bak utan bur, när vi står still. 3 surikater som studsar upp och ner......

Förhoppningsvis kommer buren i morgon.


Så här såg det ut bakom mig ca 15 30, när jag satt vid datorn


"Rackarns vad jag är hungrig"! Min mage är minst 15.30

 


"Undrar om människan har en aning om vad klockan är"??

 



"HALLÅÅÅÅ! KLOCKAN ÄR MIDDAG!!!!

Sno på! Ser du inte att morsan och dotera har svimmat av hunger"?????

VI MÅSTE FÅ KÄK NUUUU!

 



Ja ja, för allan del, kom då så går vi ner - vi GÅR NER sa jag!!! Ni kommer att ha ihjäl mig i trappan en vacker dag......


Av Britta Hammarström - 5 oktober 2011 19:32

...tog jag i dag, trädgården. Det finns fortfarande en hel del ögonfröjd kvar, men när som helst börjar väl "de långa kalsongernas natt" - då kan det vara mysigt att gå tillbaka och titta på diverse blomsterbilder.

"Polarn' " är nu hemtagen och Trofast går ett okänt öde till mötes.....

Det tar inte lång stund att gå tillbaka till manuellt växlande, från åjtomåjt - men så har mandrom väl haft ca 10-12 bilar med manuell låda och 2 med åjtomåjt.

Polarn går som en dröm, håller som bäst på att lära mig alla reglage, knappar och finesser - det finns en del.....

Förhoppningsvis kommer buren fredag eller måndag, har åkt ettpar gånger med småfolket i "bagaget", visst går det, men känns inte bra, dessutom kan man inte öppna luckan om man står still. Hippie har sin plats i baksätet som vanligt.


Känner fortfarande av lätt ostadighet, när jag varit uppe ett par timmar, svårt att förklara hur det känns....

Det går över frampå dagen och när e m och kvällen kommer,känner jag ingenting. Skulle ju få bandspelar-EKg kopplat i går, men si det gick icke! Dam ringde från krankenhaus och talade om att de hade ingen som kunde koppla det....

Nähä....

Så jag får komma nästa fredag (14/10)  i stället....

Jaha.....


Och här kommer blommorna

 - många bilder e' de´


 


Mina favoriter - hortensia   - måste bara klura ut hur jag får alla 6 att blomma, några blommar vackert, men några vräker bara på med en massa - i och för sig väldigt frodiga och vackra - blad.

 


Floxen sjunger på sista versen, men de som finns doftar ljuvligt.

   


Dahliorna har varit fantastiska, blommat i flera månader, bara öööst på...

 

     


Westminster cathedral, så vacker.....

 


Och det kommer många fler - hoppas de hinner blomma innan frosten nyper dem. 

 


Och pelargonerna jobbar oförtrutet på...

   


Av Britta Hammarström - 5 oktober 2011 10:51

  


http://www.youtube.com/watch?v=XczeeolOPT4



Och så lite höstkänsla...



http://www.youtube.com/watch?v=qEndOe8_bX4


Sorry Perry Como, du kom aldrig i närheten av att sjunga lika bra

som "ol' blueeyes"    

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards