Direktlänk till inlägg 19 november 2010

Jomänvisst...

Av Britta Hammarström - 19 november 2010 18:48

...var man på kalas i går - surströmmingskalas   Mina norrländska gener fröjdade sig.
Jag och kompisarna U och L var bjudna till Bettan och Olle på Helgö.
Här serverades både  Måsen och Oscar - mums! Perfekt kokt mandelpotatis,diverse olika löksorter, creme fraiche (smaskigt värre till surströmming) tunnbröd av alla de sorter, god ost, öl och isat brännvin,mmmmmm.
  
Vi åt och vi åt... och så drack vi....och åt.....
Efter den delikata surströmmingen var det kaffe och lemon meringue pie, jättegott !
I dag var det rallylydnadsträning - men jäsicken så kallt det var, kanske inte mer än någon grad under noll, men en isande blåst - huuu.
När alla vovvar var aktiverade i tur och ordning, fick mina tre på sig sina sköna täcken och låg så förnöjda i bilen. Dom gillar verkligen sina "vinterrockar".
Fika i klubbstugan, en sväng i skogen och så hem. Vännerna fick mat, jag smet iväg, drog till färjan och har nu den här lilla damen hemma till i morgon.
  
Skrållan är på besök!
I morgon bitti bär det av till Järfälla, där hämtar vi Britta och Ida.Mina tre ligger i buren, B ritta får dela baksätet med Ida och Skrållan.
Färden går vidare till Eskilstuna, där SKV har exteriörbeskrivning. Dit kommer också Birgitta med Bittes brorsa Ruben och Bittes son Alex. Stina och Bitte är beskrivna för länge sedan.
Blir säkert en trevlig dag.

 
 
Ingen bild

Duritzan

19 november 2010 21:34

Det vattnas i munne vid blotta tanken på surströmming. Har en burk från året i kylen i väntan på att avnjuta den nästa år - den blir bäst året efter!

För ett antal år sedan var jag på marknad och kände plötsligt den omisskännliga lukten av surströmming. Jag letade över hela området efter vem som sålde denna delikatess. Ingen. Till sist konstaterades att någon slängt en stinkbomb. Den doften väckte angenäma minnen i mina smakorgan. Så det kan bli :-D

Britta Hammarström

20 november 2010 18:08

Fjolårets strömming - smask!
Men jag måste säga att de burkar vi åt var årets och - ingen skugga över dem! Men så var det Måsen och Oscar också :0)

 
Ingen bild

Solan

19 november 2010 22:54

Vilken fest!!! Min man gillar det inte, jo strömmingen, men man får inte äta den annat än i augusti. Men jag är inte så konservativ, kan äta surströmming när som helst.

Britta Hammarström

20 november 2010 18:06

Jag med!
Som barn tyckte jag att det var ohyggligt när mamma och pappa käkade surströmming. Mamma var från Sundsvall, pappa Stockholmare, men han älskade denna däringa strömmingen.
När det åts hemma drog jag mig tillbaka till mitt rum och stoppade bomull inyckelhålet i den fåfänga förhoppningen att lukten inte skulle kännas....

Men jag har ju kommit till vett och sans i vuxen ålder :0)

 
Ingen bild

Nilla

20 november 2010 06:51

Herregud kvinna!! HUR orkar du med allt?? & surströmming.....;o((( Bluttan blä säger jag bara .....;o))

Britta Hammarström

20 november 2010 18:03

Du vet - kvinnor kan :0)
och så....jag är pensionär !!!

Surströmming rules :0)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Britta Hammarström - 15 november 2012 18:50

I går var det glad familjeträff på Skytteholms golfbana - västgötaspetsfamiljeträff! 8 götar och en collie flängde runt och hade kul. Mina tre - Stina,Bitte, Skrållan och Hippie förståss- och så matte Birgitta och grabbarna Feldt-von Otter, Valle (...

Av Britta Hammarström - 6 oktober 2012 17:26

.....efter mycket funderande har min lilla hjärna kommit fram till detta:   Jag har bloggat sedan 2007, snart 6 år. Jag tänker inte ta bort bloggen - förutsatt att inte själva sajten tänker lägga av. Har haft lite tankar på att flytta den till ...

Av Britta Hammarström - 28 september 2012 20:14

.....bara lite "snapshots" från dagens eftermiddagspromenad i Myra. Lite gråmulet, men ändå en vacker och framför allt fridfull prommis.   Ormbunkar är vackra även när di är vissna.         Collie...      Bitvis ganska brant ......

Av Britta Hammarström - 26 september 2012 20:54

I dag åt vi lunch hos Ida med matte, i Järfälla. (Ida = dotter till Bitte och mamma till "mina" valpar från förra sommaren). Idas matte Britta Asp har stor del i den kullen, hon "lånade ut" Ida och ställde upp alldeles otroligt fint under hela tiden,...

Av Britta Hammarström - 24 september 2012 18:15

...att fullkomligt bombardera oss med sin fantastiska färgprakt - liksom för att mildra det bistra och ofrånkomliga faktum vi står inför  - nämligen  att nu är " de långa kalsongernas natt " väldigt nära...   Mina dahlior går nu på 10:e året. Blo...

Presentation


OXBERGSBLOGG

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards